De necontestat, traversăm o perioadă dificilă. “Mama tuturor crizelor”, așa cum o denumește Nouriel Roubini, a devenit subiectul preferat de toate publicațiile de business și experții din domeniu.
Suntem “bombardați” zilnic cu vești din ce în ce mai sumbre: criza datoriilor, inflația, recesiunea din Vest, piața imobiliară, falimentul FTX, insolvența antreprenoriatului românesc. Din online în offline, MESAJUL ESTE ACELAȘI.
Dar nu este doar despre mesaj, schimbările sunt simțite la “firul ierbii”. Companiile mici și mijlocii se confruntă cu provocări majore, de la lipsa forței de muncă și impredictibilitate fiscală până la creșterile galopante din energie, toate își lasă amprenta distructivă.
Acel flagel al antreprenoriatul care în ultimii 30 de ani cu greu a prins rădăcini este pus la grea încercare acum.
La sfârșitul anilor ’80, Armata Americană, pentru a reda noua realitate marcată de sfârșitul Războiului Rece, urmată apoi de profesorii și economiștii americani Warren Bennis și Burt Nanus, în lucrarea „Leaders. The Strategies For Taking Charge” introduc noțiunea de:
V – volatility
U – uncertainty
C – complexity
A – ambiguity
Cum spune prietenul meu, VUCA este peste tot!
Acesta este momentul oportun să conștientizăm, să elaborăm strategia de criză și să o implementăm.
Nu vă așteptați să vină Zânul din reclama TV și ca prin minune lucrurile să ia o noua întorsătura. Reușita depinde de reziliența și abilitățile fiecăruia. Și poate mai mult ca oricând, expertiza unui specialist în managementul de criză poate face diferența dintre o redresare de succes și un faliment.
Împreună putem crea o nouă valență VUCA:
V – vision
U – understanding
C – clarity
A – agility